Cybercriminelen proberen continu IT-netwerken binnen te dringen en slagen daar regelmatig in. Maar hoe spoor je iets op dat jouw netwerk al is binnengedrongen en hoe schakel je die bedreiging uit? Dat is de basis van de samenwerking tussen PCI en SecureMe2.

PCI en secureme2

Gezamenlijke aanpak

SecureMe2 heeft een cyberwaakhond (lees: cyberalarm) ontwikkeld om de dreiging op te sporen, PCI beschikt over de expertise om dreiging uit te schakelen. Dat er behoefte is aan deze gezamenlijke aanpak is uit de samenwerking al gebleken. Bij een aantal klanten van PCI is het cyberalarm geïnstalleerd en zijn de eerste bedreigingen onderschept. Door de samenwerking te intensiveren gaan PCI en SecureMe2 de cyberweerbaarheid van BV Nederland verder verhogen.

Vrij spel

Jan Swaters, Business unit directeur IT bij PCI: “Cybercriminelen zijn vaak al weken in het netwerk actief, voordat zij toeslaan. Door een cyberalarm te plaatsen worden verdachte bewegingen binnen het netwerk gedetecteerd en kan er direct actie worden ondernomen. De randen van het netwerk zijn tegenwoordig door next gen technologie zeer goed beveiligd, maar toch slagen criminelen erin om netwerken binnen te dringen. Tot op heden hadden zij vrij spel.”

Ontdekken en elimineren

Alexander Zwiep, COO SecureMe2: “Door het partnership met PCI heeft SecureMe2 een professionele organisatie gevonden om samen de Nederlandse markt nog cyberweerbaarder te maken. Door de combinatie van de technologie van SecureMe2 en de kennis en kunde van PCI zijn we gezamenlijk in staat om zeer snel besmettingen te ontdekken, te elimineren en daarmee de negatieve impact voor de klant te minimaliseren. We kijken uit naar een succesvol partnership.”

Cyberalarm

Het cyberalarm bevat 24/7 actieve monitoring op het totale netwerk van de klant. Afwijkend netwerkgedrag kan daardoor snel worden opgespoord en door de experts van PCI worden beoordeeld. Bij dreiging worden vervolgstappen genomen. Hierdoor kan de negatieve impact voor de klant tot het minimum worden beperkt. Voor de klant is dit een goede aanvulling op het Cyber Security Framework om maximale grip op het netwerk te krijgen. Op cyberdreiging heb je geen invloed, wel op de eventuele negatieve impact op het netwerk!

Bij PCI houden we de ontwikkelingen binnen de IT nauwlettend in de gaten. Komt Microsoft met een interessante software doorontwikkeling? Wij onderzoeken het. Presenteert Palo Alto Networks een nieuwe firewall? Wij laten ons scholen zodat we alle ins en outs kennen. En van al die ontwikkelingen houden we je graag op de hoogte. 2022 zal in die zin niet anders zijn. Maar de grootste veranderingen dit jaar zijn niet techniek gedreven. Het is de mens en zijn gedrag die veranderen en die nieuwe eisen stellen aan de reeds beschikbare techniek. In dit artikel lichten we de 4 belangrijkste veranderingen uit.

#1 Meer behoefte aan tooling

Remote werken is een blijvertje, maar dan wel gecombineerd met werken op kantoor. Werknemers willen daarbij kunnen beschikken over tooling die hun werk gemakkelijker maakt. Stel, je bent een aannemer. Voorheen zat je standaard elke twee weken in de bouwkeet bij elkaar. Dan liep je na afloop samen even de bouw op om iets bekijken. Steeds vaker vindt dat overleg digitaal plaats of een tussenvorm: drie man om tafel en vier man vanuit huis. Dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het overleg. Wil je tijdens zo’n overleg samen een tekening bekijken of even de bouw op, dan moet je dat óf inplannen óf weten hoe je dat technisch voor elkaar krijgt. Zo kan je met Teams veel meer dan alleen videobellen. Het is aan ons, als IT-specialisten, om de benodigde tools beschikbaar te maken, bijvoorbeeld voor het snel en eenvoudig reserveren van ruimtes, het op afstand samenwerken en het toegankelijk maken van de beschikbare techniek.

Open office DaaS

#2 Activity based working

Bij activity based working kies je een werkplek op basis van hetgeen je wilt doen. Wil je mensen ontmoeten om te socializen of te brainstormen, dan reserveer je een ruimte waar je met het team kan samenwerken. Wil je een dagdeel ongestoord doorwerken zonder telefoontjes of gezinsgeluiden? Dan reserveer je een stilteplek. Voor alle overige activiteiten zou je thuis kunnen werken. Werkgevers moeten opnieuw nadenken over hoeveel m2 ze eigenlijk nodig hebben en hoe ze die zo optimaal mogelijk inrichten. Het is een kans om doodgebloede kantoorruimtes te transformeren tot multifunctionele locaties met brainstormruimtes en boardrooms, met stilteruimtes, flexplekken en co-working spaces. Tot een centrum van flexibiliteit en productiviteit dus. Overal kunnen printen, eenvoudig ruimtes reserveren en de integratie met de hybride werkplek is dan van groot belang.

Het is een kans om doodgebloede kantoorruimtes te transformeren tot multifunctionele locaties met brainstormruimtes en boardrooms, met stilteruimtes, flexplekken en co-working spaces. Tot een centrum van flexibiliteit en productiviteit dus.

#3: Gezond blijven

Corona heeft ons meer gebracht dan waakzaamheid met betrekking tot een rondwarend virus. We zijn aan het begin van de pandemie van de ene op de andere dag massaal vanuit huis gaan werken. Voor de één een ramp, voor de ander een zegen. Waar de één thuis de uitdaging had de rollen van buitenschoolse opvang, docent en werknemer te moeten combineren kon de ander zich er juist beter focussen op zijn taken en productiever zijn dan op kantoor. Nu we teruggaan naar kantoor zien we dat veel bedrijven het aan de werknemers zelf overlaten of ze liever thuis of op kantoor werken. Uiteindelijk gaat het om productiviteit, als individu en als team.

Een nieuwe manier van werken dus die nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat de ene digitale meeting de andere opvolgt en pauzes opgaan aan telefoontjes? Hoe ga je om met werknemers die de sociale contacten met collega’s missen? En hoe herken en voorkom je vluchtgedrag: van je thuiswerkplek naar de woonkamer of van kantoor naar huis, terwijl je je online status op ‘bezet’ zet?

Wat dit alles met ons vak te maken heeft? Misschien hebben wij als IT’ers óók een zorgplicht. Microsoft speelt hier al handig op in en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om pauzemomenten vooraf in te plannen zodat je kunt resetten, een digitaal koffiemomentje kunt houden of simpelweg even lekker kunt niksen.

#4 Safety first: hier, daar en overal

Inbrekers hebben het zwaar nu woningen dienstdoen als werkplek. Voor hackers is het daarentegen een walhalla. Waar ze vroeger één toegangspoort hadden om binnen te komen bij een organisatie, zijn het nu alle werkplekken, binnen en buiten de organisatie. Phishing via digitale deurbellen of het thuisnetwerk zijn voor hackers bovendien een peulenschil. Het aantal hacks liet in 2021 dan ook een explosieve stijging zien. Die opwaartse lijn zal in 2022 de vorm van een hockeystick aannemen. Mede vanwege de in populariteit toegenomen datagijzeling. In welke branche je je begeeft is daarbij niet meer van belang. Heb je de boel niet op orde, dan ben je aan de beurt.

De mens móet dus nadenken over security. Hoe beveilig je iets dat je niet vast kunt pakken? Vooral privé wordt het een en ander aan elkaar geknoopt. Maar of dat nou allemaal zo veilig is? De oplossing ligt deels bij het vergroten van bewustwording bij je medewerkers. Maar de echte oplossing is een technische. Door e-mailscans nog veiliger te maken bijvoorbeeld. En multinationaal cyberbeveiligingsbedrijf Palo Alto Networks is bezig met het integreren van AI in haar virusscanners zodat virusherkenning realtime plaatsvindt. 100% garantie dat er niet wordt ingebroken is een utopie. Maar met verschillende technieken neemt het risico wel drastisch af.

Customer Service

Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Customer Service Klantenservice

Er ligt een periode achter ons waarin het digitale ontwikkelproces van werknemers en werkgevers in een stroomversnelling terechtkwam. Iedereen maakte zich in rap tempo softwareoplossingen eigen, zoals Teams en Zoom. Plaats onafhankelijk werken werd de norm en het aantal webinars ging door het dak; webinarstudio’s schoten als paddenstoelen uit de grond. Wie denkt dat de grootste hectiek achter ons ligt, heeft het echter mis. Nu de pandemie op z’n retour lijkt, krijgen we wederom te maken met een nieuwe werkelijkheid: die van het hybride werken. In dit artikel staan we stil bij vier bepalende factoren om van hybride werken een succes te maken.

#1 Verbinden van mensen: AV-techniek verbetert de beleving

Meer dan ooit tevoren gaat de inhoud van de taken bepalen op welke locatie het werk wordt uitgevoerd. Op een stilteplek op kantoor, alleen op de thuiswerkplek of in een overlegruimte. Wat blijft, is dat er met enige regelmaat samengewerkt moet worden met anderen, fysiek of digitaal. Het succes van digitaal overleg hangt in grote mate af van de omstandigheden: die moeten perfect zijn. In eerste instantie gaat het dan om hardware (zoals een fijne headset), software (zoals Teams) en een goede internetverbinding. In tweede instantie draait het om beleving. Je wilt werknemers die na een overleg zeggen: “Het was alsof ze met mij in dezelfde ruimte zaten”, want alleen dan blijft het op afstand samenwerken aantrekkelijk. Voor die persoonlijke beleving zijn goede audiovisuele oplossingen beschikbaar. Een slimme camera die degene die spreekt, blijft volgen, ook als hij/zij beweegt bijvoorbeeld, en speakers die geluidssignalen helder doorzetten. Ook de omgeving waarin het overleg plaatsvindt, moet geschikt zijn. Denk aan de akoestiek, maar ook aan de grootte ervan: klein genoeg om de gezichten van mensen herkenbaar in beeld te krijgen en groot genoeg om alle aanwezigen in beeld te hebben.

Wil je mensen goed laten samenwerken, ongeacht de afstand, dan is ons advies als volgt. Kies met zorg de juiste audiovisuele middelen en investeer dan ook in adoptietrajecten zodat werknemers weten hoe de techniek werkt. Doe je dat niet, dan zitten zij in no time allemaal weer fysiek op kantoor. Het is niet voor niets dat wij onze systemen zo eenvoudig mogelijk maken. Dummyproof zogezegd: stabiel, betrouwbaar, veilig én gebruiksvriendelijk inclusief een prettige adoptietraining. Duik daarnaast ook eens in de inrichting van je kantoor. Voor het samenwerken op afstand zijn zogenaamde huddle ruimtes ideaal. In zo’n ruimte kun je met 4-6 personen bij elkaar zitten. Nemen er meer mensen deel aan een vergadering dan koppel je simpelweg enkele huddle ruimtes aan elkaar.

#2 Gebouwbeheer: werkgemak met een persoonlijke touch

Leegstaande gebouwen zagen we genoeg in de afgelopen jaren. En nu we terugkeren, nemen we die slechts gedeeltelijk weer in gebruik. Hoeveel m2 heb je eigenlijk nog nodig? En beperkt minder werkruimte de werknemer niet te veel? Toegegeven: hybride werken vereist meer en een snellere afstemming. Maar er zijn middelen genoeg om die puzzel goed op te lossen en de organisatiebeleving zelfs naar een hoger niveau te tillen. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Een werkplek of vergaderruimte reserveren kan een stuk gemakkelijker, bijvoorbeeld via een APP, webportaal of op een touchscherm bij de ingang. Bij een no show wordt de ruimte of werkplek na 15 minuten automatisch weer vrijgegeven. No shows vertekenen daardoor niet langer het kantoorgebruik en frustreren niet de bewegingsvrijheid. Maandelijkse rapportages geven daarnaast snel inzicht in het gebruik van het kantoorgebouw: welke ruimtes zijn favoriet en welke worden niet of nauwelijks gebruikt? Met andere woorden waar kunnen we verbetering toepassen?
  • Met één extra handeling reserveren werknemers ook alvast een parkeerplaats. Vanwege de parkeerplaatsreservering gaat de slagboom direct bij aankomst open met de mededeling: Welkom Anja of Hendrik of Peter. Dit systeem is ook toepasbaar voor bezoekers. Na een halfjaar weet je precies wat de gemiddelde parkeerbehoefte is van het personeel en hoeveel parkeerruimte je werkelijk nodig hebt.
  • Bij binnenkomst heten informatieborden werknemers en bezoekers nogmaals persoonlijk welkom en tonen de ruimte waar ze moeten zijn. Een interactieve bezoekerszuil bij de ingang genereert op basis van een QR-code snel een persoonlijke bezoekerspas. En onderweg naar de werkruimte wijzen digitale way finding signs de goede richting. Een persoonlijke ontvangst dus, zelfs wanneer meerdere bedrijven in één pand gevestigd zijn. Via diezelfde informatieborden deel je de huisregels en/of actuele nieuwsberichten.
  • Elektrisch in hoogte verstelbare bureaus zijn te activeren met een RFID-tag. Met één swipe van de tag stelt een flexplekbureau zich automatisch in op de juiste hoogte. Fijn voor de werknemers, maar ook een uiting van goed werkgeverschap.

Bovenstaande middelen zijn slechts een greep uit de mogelijkheden om met behulp van techniek en beleving van jouw kantoorgebouw een smart office te maken waar iedereen blij van wordt.

#3: Veiligheid: de oplossingen moeten wel secure zijn

De twee werelden van AV en IT raken meer en meer met elkaar verweven omdat audiovisuele systemen steeds vaker deel uitmaken van het netwerk. Ze zullen daarom niet alleen goed, maar ook veilig moeten zijn. Een hacker kan immers ook via een audiovisueel apparaat binnenkomen. De kracht van PCI is dan ook dat we een IT-georganiseerde organisatie zijn. Alle oplossingen worden getoetst op audiovisuele kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid (user experience) én veiligheid. Ook daar is dus aandacht voor als wij audiovisuele middelen toevoegen aan jouw netwerk.

#4 Efficiënter samenwerken: tijd- en kostenbesparend

De werkmethodieken lean, agile of waterval raken behoorlijk ingeburgerd in het Nederlandse werklandschap. Op afstand werken voegt daar nog een dimensie aan toe. Digitale communicatiemiddelen die deze methodieken ondersteunen zijn bijvoorbeeld de Samsung flip en het MS Whiteboard van Microsoft. De Samsung flip is een digitale flipover waarop je kunt schrijven en de inhoud direct digitaal kunt delen met de aanwezigen. De Samsung flip is bovendien al uitgerust met formats die horen bij de verschillende methodieken die we hiervoor noemden. Datzelfde geldt voor het MS Whiteboard. Deze middelen zijn een mooie mix van traditioneel en nieuw: het gebruik is vrijwel gelijk aan de papieren versie, maar vanwege de intelligente techniek erachter kan je veel meer mee. De aantekeningen die je in de Samsung flip maakt, zijn zelfs te beveiligen met een wachtwoord. Handig, voor wanneer je met het MT de jaarcijfers bespreekt en tussendoor gaat lunchen.

Customer Service

Vraag jij je af hoe jouw organisatie om moet gaan met deze ontwikkelingen? Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze consultants en ontdek hoe AV jouw organisatie verder helpt.

Customer Service Klantenservice

In een wereld waarin digitalisering hoogtij viert en cybercriminaliteit aan de orde van de dag is, levert Palo Alto Networks betrouwbare oplossingen die van hoge kwaliteit zijn. Die oplossingen vinden hun weg naar de eindgebruiker via partners. Dit jaar reikte Palo Alto Networks voor het eerst een Rising Star Award uit aan een van haar partners: PCI.

Palo Alto Networks is een Amerikaans cyberbeveiligingsbedrijf met vestigingen over de hele wereld. Hun core business bestaat uit een platform met geavanceerde firewalls. In aanvulling daarop levert de organisatie cloud gebaseerde oplossingen die de firewalls uitbreiden en zo de beveiliging nog verder versterken.

rising star awards 2

Pionieren op een veilige manier

‘Onze IT-techneuten zijn continu op zoek naar wat technisch het beste is’, legt Marco Reitsma uit, Internal Accountmanager bij PCI. ‘Daarbij geldt wel: wij pionieren graag en zijn steeds alert op verbetering en nieuwe oplossingen, maar het moet ook veilig zijn. Wij verkopen een product pas als we het door en door kennen en dus ook goede support kunnen leveren. Voor de producten van Palo Alto Networks geldt beide: we weten precies wat we in handen hebben, maar ze hebben ons nog nooit in de steek gelaten. Het draait vlekkeloos en er staat weinig open qua service. Dat zegt genoeg.’

Een bevestiging én een belofte

De award valt bij PCI dan ook in goede aarde. René van Hees, Commercieel Directeur IT bij PCI: ‘De award bevestigt onze relatie en de potentie om nog meer gezamenlijk op te trekken in het veiliger maken van organisaties. In die zin voelt de award als een belofte die tegemoetkomt aan zowel de ambities van Palo Alto Networks als die van ons.’ Los van de techniek, matchen ook de twee bedrijven goed samen. Marco: ‘We hebben ontdekt dat onze bedrijfsculturen en werkwijzen erg op elkaar aansluiten. Zo zijn onze contactpersonen bij Palo Alto Networks goed bereikbaar. We schakelen vaak in een tijdspanne van minuten met elkaar, ondanks dat iedereen druk is. Daar is de eindgebruiker enorm bij gebaat. Wat dat betreft, is dit echt een win-win-win-situatie: Palo Alto Networks en PCI genereren business met goede securityproducten en de eindklant is meer dan tevreden met de hoge kwaliteit van zijn of haar netwerkbeveiliging.’

Meer weten over het beveiligen van uw netwerk? Neem contact op met onze IT specialisten.

rising star awards 3
Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

PCI heeft een nieuwe stap gezet als specialist in de IT-sector. Deze maand werden de IT-activiteiten van Rosenboom in Almere overgenomen. Volgens CEO Bas Kamphuis past de overname volledig in zijn strategie om PCI via IT verder te ontwikkelen als partner van ondernemers. “Het team van Rosenboom bestaat uit ervaren professionals die passie hebben voor het vak. Binnen PCI kunnen ze hun passie verder vormgeven en vormen ze een waardevolle aanvulling.”

PCI heeft in de afgelopen jaren een snelle groei gerealiseerd als IT-dienstverlener. Naast de bestaande services op het gebied van audiovisueel en kantoorapparatuur vormt IT de speerpunt in de strategie van de onderneming. PCI helpt organisaties met hun IT-infrastructuur en kijkt van daaruit naar de complete kantooromgeving.

overname rosenboom

Adem ingehouden

De overname van de IT-activiteiten van Rosenboom is voor PCI de eerste sinds de corona-pandemie. “Zoals veel andere ondernemingen heeft PCI een adempauze genomen en dat kwam in zekere zin ook wel goed uit. In de afgelopen jaren is het onderdeel IT Solutions namelijk snel gegroeid, vooral aan de hand van overnames, naar zo’n 130 medewerkers. We hebben de afgelopen periode benut om de diverse integraties goed af te ronden waardoor er nu een sterkere, hechte organisatie staat.” Omdat PCI ondanks de pandemie goed bleef presteren, stond Kamphuis wel open voor een nieuwe acquisitie. “Het Rosenboom-team is weliswaar niet zo groot, maar het is kwalitatief van hoog niveau. Met dit team verstevigen we onze dienstverlening, zowel in de breedte als in de diepte.”

Kwaliteit borgen

Directeur Marcel van Eekhout van Rosenboom geeft aan dat juist kwaliteit hem ertoe bracht om aansluiting te zoeken bij PCI. “De snelle ontwikkelingen binnen IT stellen eisen aan de inzet om bij te blijven. De motivatie van onze mensen hiervoor was en is groot, maar op een zeker moment zou het binnen Rosenboom te veel gevraagd zijn. Door aan te sluiten bij PCI borgen we het professionele niveau, zowel voor de medewerkers als voor onze klanten. De overname biedt iedereen meer perspectief voor de lange termijn.”

Meer overnames?

Gevraagd naar zijn buy & build-plannen voor 2022 geeft Kamphuis aan dat PCI een aantal voorzichtige gesprekken met overname-kandidaten voert. “Mogelijk nemen we al in 2022 stappen om via acquisitie onze IT-activiteiten verder uit te bouwen, maar we groeien ook gewoon autonoom. De organisatie is op orde en onze klantenportfolio mag er ook zijn.”

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen

Customer Service Klantenservice

IT-bedrijf PCI in Goes heeft sinds september een nieuw pand aan Klein Frankrijk in Goes. Het bedrijf groeit en het was tijd voor de vestiging in Goes om uit te breiden naar een locatie die ruimte geeft voor groei en klaar is voor de toekomst.

PCI is een IT-bedrijf met meerdere vestigingen in Nederland. Het bedrijf helpt organisaties verder met IT op het gebied van de werkplek en werkomgeving. Je kunt er terecht voor IT-service, zoals Cloud-oplossingen en cyber security, maar ook voor multifunctionele printers en andere kantoorbenodigdheden. De audiovisuele (AV) tak van het bedrijf maakt PCI compleet. Deze afdeling helpt onder andere bij de inrichting van complete vergaderruimtes met digitale schermen, zodat je vanaf verschillende locaties veilig kunt samenwerken. Maar ook de digitale billboards langs de snelweg worden geleverd door de AV-specialisten van PCI.

PCI en internetbode

IT-service

Het groeiende bedrijf timmert aan de weg en ziet sinds het begin van corona een toename van aanvragen wanneer het gaat om IT-service. “Waar we eerst meer kantoorbenodigdheden verkochten, verschoof dat in het afgelopen jaar naar veel meer IT-vragen, zoals het inrichten van digitale werk- en leeromgevingen voor bedrijven en scholen”, vertelt Patrick Lindhout, salesmanager bij PCI Zuidwest-Nederland. ”Ons belangrijkste doel is helpen bij de inrichting van een ideale online werkomgeving. We helpen bedrijven bij het inrichten van zowel een fysieke werkplek, als een veilige online omgeving. Zo kunnen ondernemers zich focussen op hun onderneming en wij op IT-service. Met de diensten, producten en service die PCI biedt is er voor ieder bedrijf IT-hulp. Met ons aanbod kunnen we samenwerken met bedrijven om de hoek, maar ook met middelgrote bedrijven en multinationals”, aldus Lindhout.

Nieuwe locatie

Het vorige pand waarin het bedrijf gevestigd was, aan de Columbusweg in Goes, had meer magazijnruimte dan kantoorruimte. “Omdat het magazijn nu vanuit een andere plek beheerd wordt, was het tijd om naar een ander pand met meer mogelijkheden te verhuizen’’, vertelt de salesmanager. In het nieuwe pand toont PCI het complete aanbod van een ideale werkomgeving. “We zijn bezig met het maken van een experience / showroom, waar we klanten onze diensten en producten kunnen laten zien en ook laten beleven.” Het is de bedoeling dat het pand in januari volledig ingericht en klaar is om de eerste klanten te ontvangen.

bron: internetbode.nl

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Wil je meer informatie?

Wil je advies of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088 - 543 08 08.

Of plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze specialisten.

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Utrecht heeft de komst van een reclamemast aangegrepen om een mooie plek voor wilde bijen te maken. In een bloemenweide langs de A2 staat een reclamemast die tegelijkertijd functioneert als bijenhotel. PCI leverde hiervoor de duurzame LED schermen.

“Bloemen en planten in en om de stad zijn belangrijk, omdat insecten en dieren zo een beter leefgebied krijgen”, aldus wethouder Openbare ruimte Kees Diepeveen. “Dit bijenhotel met daaronder een bloemenveld van 7.000 m2 is een bijzonder natuur inclusief ontwerp, dat helpt bij het beschermen van bijen en bijdraagt aan de biodiversiteit. Ik hoop dat dit idee Utrechters inspireert om ook iets voor bijen te doen. Bijvoorbeeld met meer bloemen in de tuin of op het balkon, het aanleggen van een groen dak of door het ophangen van een bijenhotel.”

Bijenhotel en bloemenweide

Rondom de 28 meter hoge mast zit een stalen honingraatstructuur met ruim 200 nestkasten voor bijen en vlinders. Ook is er een bloemenweide van 7.000 m2 aangelegd met meer dan 40 soorten inheemse bloemen, zodat de bijen makkelijk aan voedsel komen. Het bijenhotel is bedoeld voor wilde bijen, waarvan de meeste alleen leven, dus niet zoals honingbijen in een groot bijenvolk. Deze bijen zoeken stuifmeel en nectar in een straal van 200 meter van hun nestplaats. Ook zijn er open zandplekken en heuveltjes aangelegd voor de bijen die een nest in de grond maken. Een bijenexpert gaat het bijenhotel en het bloemrijke gebied monitoren om te zien welke bijensoorten er leven.

Educatie op basisscholen

Aan de komst van het bijenhotel is een educatieprogramma voor Utrechtse basisscholen gekoppeld, dat wordt verzorgd door Honey Highway. In mei en juni ontvingen meer dan 5.000 Utrechtse basisschoolkinderen werkbladen over bijen en gratis zakjes bloemzaden voor in totaal 50.000 m2 wilde bloemen. Ook kunnen zij een gratis praktijkles ‘Red de bij’ aanvragen bij Honey Highway. Tijdens deze interactieve les leren kinderen wat de verschillen zijn tussen wilde bijen, honingbijen en hommels, hoe bijen stuifmeel verzamelen en kunnen ze een bijenraat en bijenkorf bekijken.

bijenhotel a2 led scherm

Duurzame mast

Bij het inrichten van de stad zoekt Utrecht naar een combinatie van functionaliteit (reclamemast, bushokje) en het vergroenen van de stad, met zorg voor dieren en het klimaat. In de aanbesteding voor deze reclamemast stelde de gemeente eisen aan duurzaamheid, circulariteit, laag energieverbruik en een zo goed mogelijke inpassing. Ocean Outdoor Nederland kwam met het innovatieve idee om een groot bijenhotel rond de mast te plaatsen. De reclamemast is gemaakt van gerecycled staal en is energiezuinig. De reclameschermen hebben ledverlichting en dimmen automatisch als het ’s avonds donker wordt en ze gaan ’s nachts tussen 01.00 – 05.00 uur uit. Hecla, een bedrijf van PCI, leverde deze duurzame LED schermen. De nestkasten zijn gemaakt door Utrechters met een afstand tot de arbeidsmark

Utrecht zet zich in voor bijen

Met dit bijenhotel en de groene bushokjes wil Utrecht aandacht vragen voor de situatie van bijen. Er komen in Nederland zo’n 360 soorten bijen voor, waarvan de helft is bedreigd. In Utrecht komen ruim 70 bijensoorten voor, waaronder ook zeldzame soorten. De gemeente won vorig jaar de European Bee Award voor haar hulp bij het beschermen van bijen met de groene bushokjes.

bron: Utrecht.nl

Customer Service

Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in:(Vereist)
Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden(Vereist)

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*