”Het zal je maar gebeuren. Je huis brandt af en je bent alles kwijt. Zonder inboedel- en opstalverzekering wordt het dan heel moeilijk om weer aan de middelen te komen voor een nieuw huis”. Richard Geukens, applicatiebeheerder bij KinderRijk, schetst een soortgelijk ‘horrorbeeld’ wanneer ‘zijn’ kinderopvangorganisatie geen voorzieningen zou hebben getroffen voor de beveiliging van de eigen ICT-omgeving. ”Zoals je een brandverzekering afsluit, zo hebben wij ook voor onze bedrijfsgegevens een soort verzekering afgesloten met de backup- en uitwijkdienstverlening van PCI. In geval van een calamiteit weet je dat er een ‘huis’ is van waaruit gewerkt kan worden.

KinderRijk is een kinderopvangorganisatie met ruim 30 locaties in Amstelveen en Amsterdam, die al 45 jaar stevig aan de weg timmert. KinderRijk biedt een grote diversiteit aan opvangmogelijkheden voor meer dan 10.000 kinderen: Dagopvang, Peuteropvang, BSO en Gastouderopvang. Er werken circa 550 mensen, waarvan er zeker 150 gebruik maken van de ICT-omgeving ”. Deze medewerkers moeten ervan verzekerd zijn dat zij altijd kunnen beschikken over alle bedrijfsdata”, zegt Geukens. ”Zij zijn de basis voor de continuïteit van onze organisatie”

Kinderrijk

Veilig

“Wij waren op zoek naar een manier om onze bedrijfsdata veilig te stellen”, vervolgt Geukens. Om te beginnen werd gepraat over de behoefte die KinderRijk had aan een goed back-up systeem. ”De dataopslag op tapes op zowel ons hoofdkantoor in Amstelveen als op één van onze opvanglocaties hadden wij inmiddels al vervangen door synchrone opslag op NAS systemen op beide plaatsen. Dit gebeurde elke avond (incremental) en eenmaal in het weekend (volledig). Door echter ook te kiezen voor opslag op een externe locatie, zouden de bedrijfskritische data altijd beschikbaar zijn.” KinderRijk besloot daarop gebruik te gaan maken van de PCI BackUp Platform Service, waarbij de data voor een vast bedrag per maand nu veilig buitenshuis zijn opgeslagen.

BackUp Platform Service

De backupdienst bestaat uit het beschikbaar stellen van lokale- en offsite-opslag. De bestaande back-up software wordt gebruikt om een back-up te maken naar de lokale opslag binnenshuis. Daarnaast voorziet de BackUp Platform Service in het dagelijks repliceren van deze back-up naar het PCI datacenter. PCI controleert het hele back-upproces. ”Wij hoeven dus niet meer naar onze back-up om te kijken, want alles gebeurt automatisch”, zegt Geukens. ”Restore acties kunnen snel worden uitgevoerd; data zijn eenvoudig beschikbaar wanneer dat nodig is. Het zorgt voor continuïteit.”

Continuïteit

”Tijdens het contact met PCI werd al gauw duidelijk dat het prima is om op een externe locatie je bedrijfsgegevens veilig op te slaan, maar wanneer je geen plek hebt om te restoren, kan de continuïteit van de bedrijfsvoering alsnog in gevaar komen”, vervolgt Geukens. Zodoende kwam de PCI Continuïteit & Uitwijk Service ter sprake. Via deze dienst kan een bedrijf in geval van een calamiteit de beschikking krijgen over een IT-infrastructuurlaag, die snel kan worden uitgebouwd tot een werkende IT-omgeving, precies volgens de actuele stand van zaken. Bovendien voorziet de PCI Continuïteit & Uitwijk Service in een volledige IT-werkomgeving, bestaande uit werkplekken, printers, servers, back-upapparatuur en een snelle internetverbinding. ”Wanneer je als bedrijf in geval van calamiteit; zoals bijvoorbeeld brand, eerst ICT-hardware moet aanschaffen en deze vervolgens moet verbinden met het netwerk, dan kost e.e.a. veel meer tijd. In geval van een calamiteit zit je daar niet op te wachten.”

Kinderrijk

Uitwijkdienstverlening

Geukens: ”Het is een geruststellende gedachte dat binnen maximaal twee keer 24 uur onze IT-omgeving werkend kan worden opgeleverd en dat wij dan gebruik kunnen maken van het speciaal hiervoor ingerichte uitwijkkantoor van PCI in Zoetermeer. Daarna zou op één van onze eigen locaties een ICT-werkomgeving kunnen worden ingericht of ruimte hiervoor kunnen worden gehuurd bij een bedrijf dat (flexibele) kantoorruimte aanbiedt.”

Uitwijktest

Zodra de back-up- en uitwijkservice waren ‘gebouwd’, werd de eerste test gedaan. ”Hieruit kwam een aantal technische onvolkomenheden aan het licht”, aldus Geukens. ”Nadat deze waren opgelost, volgde een tweede test. Daaruit bleek dat de beide diensten goed werken. En ook in de toekomst zal er regelmatig worden getest om er zeker van te zijn dat in geval van een calamiteit alle back-up data echt beschikbaar is en dat de bedrijfsvoering gewoon door kan gaan.”

Samenwerking

Over de samenwerking met de medewerkers van PCI is Geukens tevreden. ”Ze weten waar ze het over hebben; ze zijn vakkundig en reageren snel. Mogelijk gaan wij in de toekomst onderzoeken of wij via PCI ook in de Cloud gaan werken.” ”Het is een geruststellend gevoel dat al onze bedrijfsgegevens veilig extern zijn opgeslagen en dat wij snel onze IT weer operationeel hebben bij een calamiteit. ”Richard Geukens, applicatiebeheerder bij KinderRijk

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte