De Katholieke Onderwijsstichting Noordoost Twente (KONOT) heeft haar zaakjes goed op orde. Om de leerkrachten daar zo goed mogelijk te ondersteunen wordt bijna geen middel onbenut gelaten. Het resultaat: in alle aangesloten basisscholen worden 75 inch touchscreens neergezet als vervangers voor de beamers en digibords; in totaal straks zo’n 250.

Ook de printeromgeving is met een aantal Sharp multi-functionals helemaal up-to-date. Leverancier PCI zorgde vanuit Haaksbergen voor de juiste aansluiting en installatie. ‘Vooral de service maakt het onderscheid’, aldus Dean McCall, verantwoordelijk voor applicatie- en ICT-beheer bij KONOT. ‘Een scherm of printer kun je misschien overal halen, maar daarmee ben je er niet.’

Aanschouwelijk onderwijs betekent in de praktijk touchscreens in de klas

KONOT is sinds een jaar of drie gevestigd in een modern, nieuw gebouwd pand, wat het deelt met THERO in Oldenzaal. Hier zitten de stafafdelingen (afdeling Kwaliteitsbeheer, de Raad van Bestuur en ondersteunende afdelingen, zoals het secretariaat en ICT). Bij de stichting zijn 22 scholen aangesloten die worden ‘bemand’ door ongeveer 600 leerkrachten en zo’n 5000 leerlingen.

Konot

Aanschouwelijk onderwijs

Tegenwoordig draait alles om aanschouwelijk onderwijs. KONOT streeft ernaar om aan de hand van moderne (digitale) audiovisuele hulpmiddelen de leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen in het lesgeven. Daardoor krijgen de leerkrachten letterlijk de wereld onder hun vingers. Dean McCall: ‘Voorheen maakten we in de lokalen gebruik van beamers en schermen, maar de kwaliteit van de lampen in de beamers loopt vrij snel in kwaliteit achteruit. Kopen betekende dus nog best een risico. Zelf steeds die lampen moeten vervangen zou op den duur ook een kostbare zaak worden. Bij Leferink konden we toen gebruik maken van een optie tot lease van die beamers. Een goede optie en de uitstekende service van Leferink betekende dat we in de praktijk eigenlijk nooit zonder zaten. Later is het bedrijf overgenomen door PCI Nederland, maar de hoge kwaliteit van de service is gelijk gebleven.’

Per locatie heeft KONOT ongeveer 10 tot 12 nieuwe touchscreens en één zogenaamde MFP (print-, kopieer- en scan-functie in één apparaat) gepland. Die printers (Sharp) zijn gekozen vanwege de optie om ermee via de cloud te kunnen communiceren en vanwege de scan-to-mail functie.

Touchscreens nemen de klas over

De overgang naar de zogenaamde nieuwe AV-middelen, in dit geval de 75 inch ViDi-touch en Newline Touchscreens, werd enerzijds ingegeven door de aflopende levensduur van de beamers en anderzijds door de ontwikkelingen in de markt: de touchscreens die inmiddels overal ‘de klas overnemen’. Martijn Keur: ‘Er zitten voor zowel de leerkrachten als de leerlingen zoveel voordelen aan bij het gebruik van de juiste hulpmiddelen, dat we daar meestal weinig discussie over hebben of we ze gaan gebruiken. Natuurlijk moet het wel allemaal kunnen, maar bij KONOT hebben we de zaken op alle terreinen goed voor elkaar. De middelen zijn er, maar dan moeten we die alsnog wel goed benutten. Deze touchscreens voldoen op alle manieren aan onze eisen op het gebied van kwaliteit en functionaliteit. Ze bieden alle opties die je als leerkracht zou wensen, van internet tot en met hypergevoelige infrarood sensoren voor de juiste ‘touch’.’

Service hangt samen met mensen

Technisch hoogwaardige apparatuur kan nog wel eens de neiging hebben om voor storingen te zorgen. Daar zit niemand op te wachten. Als het internet in een commercieel bedrijf uitvalt, is het land in last. Dat is bij het onderwijs niet anders.

‘Bij het verhelpen van storingen ben je afhankelijk van de service van de leverancier’, aldus Frieda uit het Broek. ‘Dat hangt dan weer vooral samen met de mensen die het werk uitvoeren. Onze accountmanager en de monteur van PCI spelen daarin voor ons een belangrijke rol. Ze staan altijd klaar als er wat is. ‘Wij beschikken bijvoorbeeld over het directe mobiele nummer van de monteur. Als er eens iets is wat we echt zelf niet kunnen oplossen, kunnen we buitende protocollen om de monteur direct bellen. Dit zijn écht korte lijnen. Er is veel kennis en ervaring binnen onze organisatie om problemen zelf te kunnen oplossen. Soms is het echter nodig dat er iemand komt. De toegevoegde waarde van de leverancier zit dan juist in deze flexibiliteit.’

Konot

Continuïteit is cruciaal

Gertjan Slettenhaar, accountmanager PCI: ‘Bij de installatie van dit type AV-apparatuur kun je je onderscheiden door een snelle en soepele installatie, maar dat is eenmalig. De klant wil graag dat het altijd blijft werken. Dus áls er dan wat is, moet je meteen acteren. Daarin zit het échte onderscheid in de markt. Iedereen kan zo’n scherm verkopen op basis van de juiste specificaties, kwaliteit en prijs. Daarmee begint het echter pas.’

De weg naar de aanschaf van de uiteindelijk zo’n 250 schermen was een leerzaam proces, constateert Martijn Keur. ‘Je maakt een lijst van eisen en wensen en dan komen er vanzelf wat leveranciers boven drijven. Zoals Gertjan echter aangeeft: het gaat om die service, veel meer nog dan de uiteindelijke hardware. Die hardware moet uiteraard van de juiste kwaliteit zijn: aan allerlei prijswinnende specificaties heb je echter niets wanneer er geen service is als het toch een keer uitvalt. Continuïteit is cruciaal. Dat hadden we ook expliciet vermeld bij de eisen en wensen.’

Uniformiteit en kwaliteit

KONOT heeft de strategie dat veel zaken worden uitbesteed. Dean McCall: ‘Alles boven een bepaald bedrag wordt uitbesteed. De regie ligt vervolgens bij ons. Dat heeft er toe geleid dat binnen alle aangesloten scholen meer eenduidigheid is ontstaan. Waar voorheen de scholen nog wel zelf beslissingen konden nemen, doen wij dat nu voor ze. Althans, bij zaken waar eigenlijk iedereen er belang bij heeft dat het goed is geregeld, van de juiste kwaliteit is en er eenduidigheid bestaat, zoals in het geval van ICT en AV-hulpmiddelen. PCI is daarin voor ons een belangrijke speler. De samenwerking verloopt prima. Ook tussen de andere betroken partijen. Wat ik vooral waardeer is dat PCI sterk oplossingsgericht is: het probleem wordt eerst opgelost en daarna wordt de zaak geregeld, eventueel ook met zaken rond een andere partij. Dat ontzorgen van de klant spreekt mij erg aan in PCI.’

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in:(Vereist)
Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden(Vereist)

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*