Op 1 oktober 2022 stopt Exchange Online (de online mailserver van Microsoft) met het ondersteunen van mailprotocollen die alleen gebruik maken van basis authenticatie. Microsoft maakt hiervoor een uitzondering op het SMTP AUTH protocol, maar adviseert om deze op tenant niveau uit te schakelen en enkel in te schakelen op de accounts welke hiervan gebruik dienen te maken. Het gaat om de volgende mailprotocollen: POP, IMAP, MAPI, Exchange Web Services, Exchange Activesync en Remote Powershell.

PCI helpt je verder

Heb je hulp nodig om jouw systemen voor te bereiden op de wijzigingen die op 1 oktober plaatsvinden? PCI helpt je. Microsoft streeft ernaar basis authenticatie op alle Exchange Online systemen aan het eind van 2022 uitgeschakeld te hebben en staat geen uitzonderingen toe.

PCI IT 6

Zelf of samen

Wij kunnen je helpen met het controleren van actuele authenticaties op jouw Exchange Online-omgeving. Daarbij brengen wij de medewerkers, apparatuur als printers en mobile devices en applicaties in kaart die gebruik maken van basis authenticatie. Aan de hand van de uitkomsten adviseren wij jou welke stappen jij kan nemen om ervoor te zorgen dat functionaliteiten ook na 1 oktober blijven werken. De werkzaamheden die daaruit voorkomen kun je zelf of door ons laten uitvoeren.

Neem contact op

Heb je support nodig?

Neem gerust contact op met jouw PCI contactpersoon. Jouw contactpersoon is op de hoogte van de wijzigingen van Microsoft en kan jou over informeren. Of zoek contact met ons op via onderstaande button.

Wat is basis authenticatie?

Basis authenticatie wordt voornamelijk toegepast door multifunctionele printer om gescande documenten af te leveren, een mail app op de smartphone/tablet of een web applicatie die agenda’s uit kan lezen.

Met basis authenticatie worden de login gegevens bij elke authenticatie over het netwerk gestuurd om aan te melden bij Exchange Online. Doordat de authenticaties zo vaak verstuurd worden én er geen Multi Factor Authenticatie op toegepast kan worden, is dit een zeer aantrekkelijke methode voor cybercriminelen om deze te onderscheppen en zodoende toegang te krijgen tot jouw mailomgeving.

Wat is de vervanger voor basis authenticatie?

De vervanger voor basis authenticatie is “moderne authenticatie”. Hier vallen protocollen als SAML, OpenID Connect en OAUTH 2.0 onder. Middels deze protocollen presenteer je eenmalig jouw logingegevens aan Microsoft via een versleutelde verbinding en ontvang je na succesvolle authenticatie een token. Deze token bevat informatie over hoe jij jezelf hebt aangemeld, bijvoorbeeld met Multi Factor Authenticatie, en wanneer je opnieuw jouw login gegevens dient te presenteren om toegang te behouden tot de e-mail.

Heb je vragen en wil je onze hulp inschakelen? Kom met ons in contact via onderstaande button.

Contact opnemen

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Protinus gaat de samenwerking aan met PCI en versterkt hiermee het IT-aanbod voor Intrakoop-leden. Door de samenwerking met PCI wordt complexe IT voor zorgorganisaties nog toegankelijker.

Strategisch IT-partner

“PCI is op het gebied van informatie- en communicatieoplossingen marktleider en heeft een indrukwekkende track-record”, zo vertelt Marcel Hofstra, directeur operations bij Protinus, “PCI heeft bewezen de IT-partner op strategisch niveau te zijn voor veel organisaties, ook in de zorg. Door krachten te bundelen stellen wij zorgorganisaties in staat adequaat in te spelen op de huidige IT-ontwikkelingen”

Can you see how easy is it?

De beste zorg

“IT is bedoeld om te ontzorgen. Helaas verliezen organisaties juist veel tijd en energie bij het uitrollen van hun IT-ambities. Doodzonde.”, zegt Bas Kamphuis, CEO van PCI, “De ideale werkomgeving is complex qua techniek, maar supertoegankelijk en veilig in gebruik. Dat is een van de sleutels van ons succes. Je moet kunnen focussen op het leveren van de beste zorg. Zorgmedewerkers mogen niet afgeleid worden door IT-problemen. PCI faciliteert organisaties met slimme IT, wat moet zorgen voor continuïteit en groei van onze opdrachtgevers.”

Inzichtelijk

Ruud Plu, directeur van Intrakoop: “Het is een gecompliceerde IT-markt met een breed aanbod en verscheidenheid van aanbieders, waar zorgorganisaties mee te maken krijgen. Samen met Protinus en PCI maken we IT-vraagstukken inzichtelijk en worden producten en diensten tegen de beste condities aangeboden.”

Helpen met IT-strategie

Het profijt van de krachtenbundeling van twee IT-specialisten voor de leden van Intrakoop zit in de complete hulp bij een IT-strategie. Met name in het vertalen van de strategie naar een tactisch en operationeel niveau. Want naast advies en de juiste producten is ondersteuning en training cruciaal voor elke zorgorganisatie.

Bij PCI houden we de ontwikkelingen binnen de IT nauwlettend in de gaten. Komt Microsoft met een interessante software doorontwikkeling? Wij onderzoeken het. Presenteert Palo Alto Networks een nieuwe firewall? Wij laten ons scholen zodat we alle ins en outs kennen. En van al die ontwikkelingen houden we je graag op de hoogte. 2022 zal in die zin niet anders zijn. Maar de grootste veranderingen dit jaar zijn niet techniek gedreven. Het is de mens en zijn gedrag die veranderen en die nieuwe eisen stellen aan de reeds beschikbare techniek. In dit artikel lichten we de 4 belangrijkste veranderingen uit.

#1 Meer behoefte aan tooling

Remote werken is een blijvertje, maar dan wel gecombineerd met werken op kantoor. Werknemers willen daarbij kunnen beschikken over tooling die hun werk gemakkelijker maakt. Stel, je bent een aannemer. Voorheen zat je standaard elke twee weken in de bouwkeet bij elkaar. Dan liep je na afloop samen even de bouw op om iets bekijken. Steeds vaker vindt dat overleg digitaal plaats of een tussenvorm: drie man om tafel en vier man vanuit huis. Dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het overleg. Wil je tijdens zo’n overleg samen een tekening bekijken of even de bouw op, dan moet je dat óf inplannen óf weten hoe je dat technisch voor elkaar krijgt. Zo kan je met Teams veel meer dan alleen videobellen. Het is aan ons, als IT-specialisten, om de benodigde tools beschikbaar te maken, bijvoorbeeld voor het snel en eenvoudig reserveren van ruimtes, het op afstand samenwerken en het toegankelijk maken van de beschikbare techniek.

Open office DaaS

#2 Activity based working

Bij activity based working kies je een werkplek op basis van hetgeen je wilt doen. Wil je mensen ontmoeten om te socializen of te brainstormen, dan reserveer je een ruimte waar je met het team kan samenwerken. Wil je een dagdeel ongestoord doorwerken zonder telefoontjes of gezinsgeluiden? Dan reserveer je een stilteplek. Voor alle overige activiteiten zou je thuis kunnen werken. Werkgevers moeten opnieuw nadenken over hoeveel m2 ze eigenlijk nodig hebben en hoe ze die zo optimaal mogelijk inrichten. Het is een kans om doodgebloede kantoorruimtes te transformeren tot multifunctionele locaties met brainstormruimtes en boardrooms, met stilteruimtes, flexplekken en co-working spaces. Tot een centrum van flexibiliteit en productiviteit dus. Overal kunnen printen, eenvoudig ruimtes reserveren en de integratie met de hybride werkplek is dan van groot belang.

Het is een kans om doodgebloede kantoorruimtes te transformeren tot multifunctionele locaties met brainstormruimtes en boardrooms, met stilteruimtes, flexplekken en co-working spaces. Tot een centrum van flexibiliteit en productiviteit dus.

#3: Gezond blijven

Corona heeft ons meer gebracht dan waakzaamheid met betrekking tot een rondwarend virus. We zijn aan het begin van de pandemie van de ene op de andere dag massaal vanuit huis gaan werken. Voor de één een ramp, voor de ander een zegen. Waar de één thuis de uitdaging had de rollen van buitenschoolse opvang, docent en werknemer te moeten combineren kon de ander zich er juist beter focussen op zijn taken en productiever zijn dan op kantoor. Nu we teruggaan naar kantoor zien we dat veel bedrijven het aan de werknemers zelf overlaten of ze liever thuis of op kantoor werken. Uiteindelijk gaat het om productiviteit, als individu en als team.

Een nieuwe manier van werken dus die nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat de ene digitale meeting de andere opvolgt en pauzes opgaan aan telefoontjes? Hoe ga je om met werknemers die de sociale contacten met collega’s missen? En hoe herken en voorkom je vluchtgedrag: van je thuiswerkplek naar de woonkamer of van kantoor naar huis, terwijl je je online status op ‘bezet’ zet?

Wat dit alles met ons vak te maken heeft? Misschien hebben wij als IT’ers óók een zorgplicht. Microsoft speelt hier al handig op in en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om pauzemomenten vooraf in te plannen zodat je kunt resetten, een digitaal koffiemomentje kunt houden of simpelweg even lekker kunt niksen.

#4 Safety first: hier, daar en overal

Inbrekers hebben het zwaar nu woningen dienstdoen als werkplek. Voor hackers is het daarentegen een walhalla. Waar ze vroeger één toegangspoort hadden om binnen te komen bij een organisatie, zijn het nu alle werkplekken, binnen en buiten de organisatie. Phishing via digitale deurbellen of het thuisnetwerk zijn voor hackers bovendien een peulenschil. Het aantal hacks liet in 2021 dan ook een explosieve stijging zien. Die opwaartse lijn zal in 2022 de vorm van een hockeystick aannemen. Mede vanwege de in populariteit toegenomen datagijzeling. In welke branche je je begeeft is daarbij niet meer van belang. Heb je de boel niet op orde, dan ben je aan de beurt.

De mens móet dus nadenken over security. Hoe beveilig je iets dat je niet vast kunt pakken? Vooral privé wordt het een en ander aan elkaar geknoopt. Maar of dat nou allemaal zo veilig is? De oplossing ligt deels bij het vergroten van bewustwording bij je medewerkers. Maar de echte oplossing is een technische. Door e-mailscans nog veiliger te maken bijvoorbeeld. En multinationaal cyberbeveiligingsbedrijf Palo Alto Networks is bezig met het integreren van AI in haar virusscanners zodat virusherkenning realtime plaatsvindt. 100% garantie dat er niet wordt ingebroken is een utopie. Maar met verschillende technieken neemt het risico wel drastisch af.

Customer Service

Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Customer Service Klantenservice

Er ligt een periode achter ons waarin het digitale ontwikkelproces van werknemers en werkgevers in een stroomversnelling terechtkwam. Iedereen maakte zich in rap tempo softwareoplossingen eigen, zoals Teams en Zoom. Plaats onafhankelijk werken werd de norm en het aantal webinars ging door het dak; webinarstudio’s schoten als paddenstoelen uit de grond. Wie denkt dat de grootste hectiek achter ons ligt, heeft het echter mis. Nu de pandemie op z’n retour lijkt, krijgen we wederom te maken met een nieuwe werkelijkheid: die van het hybride werken. In dit artikel staan we stil bij vier bepalende factoren om van hybride werken een succes te maken.

#1 Verbinden van mensen: AV-techniek verbetert de beleving

Meer dan ooit tevoren gaat de inhoud van de taken bepalen op welke locatie het werk wordt uitgevoerd. Op een stilteplek op kantoor, alleen op de thuiswerkplek of in een overlegruimte. Wat blijft, is dat er met enige regelmaat samengewerkt moet worden met anderen, fysiek of digitaal. Het succes van digitaal overleg hangt in grote mate af van de omstandigheden: die moeten perfect zijn. In eerste instantie gaat het dan om hardware (zoals een fijne headset), software (zoals Teams) en een goede internetverbinding. In tweede instantie draait het om beleving. Je wilt werknemers die na een overleg zeggen: “Het was alsof ze met mij in dezelfde ruimte zaten”, want alleen dan blijft het op afstand samenwerken aantrekkelijk. Voor die persoonlijke beleving zijn goede audiovisuele oplossingen beschikbaar. Een slimme camera die degene die spreekt, blijft volgen, ook als hij/zij beweegt bijvoorbeeld, en speakers die geluidssignalen helder doorzetten. Ook de omgeving waarin het overleg plaatsvindt, moet geschikt zijn. Denk aan de akoestiek, maar ook aan de grootte ervan: klein genoeg om de gezichten van mensen herkenbaar in beeld te krijgen en groot genoeg om alle aanwezigen in beeld te hebben.

Wil je mensen goed laten samenwerken, ongeacht de afstand, dan is ons advies als volgt. Kies met zorg de juiste audiovisuele middelen en investeer dan ook in adoptietrajecten zodat werknemers weten hoe de techniek werkt. Doe je dat niet, dan zitten zij in no time allemaal weer fysiek op kantoor. Het is niet voor niets dat wij onze systemen zo eenvoudig mogelijk maken. Dummyproof zogezegd: stabiel, betrouwbaar, veilig én gebruiksvriendelijk inclusief een prettige adoptietraining. Duik daarnaast ook eens in de inrichting van je kantoor. Voor het samenwerken op afstand zijn zogenaamde huddle ruimtes ideaal. In zo’n ruimte kun je met 4-6 personen bij elkaar zitten. Nemen er meer mensen deel aan een vergadering dan koppel je simpelweg enkele huddle ruimtes aan elkaar.

#2 Gebouwbeheer: werkgemak met een persoonlijke touch

Leegstaande gebouwen zagen we genoeg in de afgelopen jaren. En nu we terugkeren, nemen we die slechts gedeeltelijk weer in gebruik. Hoeveel m2 heb je eigenlijk nog nodig? En beperkt minder werkruimte de werknemer niet te veel? Toegegeven: hybride werken vereist meer en een snellere afstemming. Maar er zijn middelen genoeg om die puzzel goed op te lossen en de organisatiebeleving zelfs naar een hoger niveau te tillen. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Een werkplek of vergaderruimte reserveren kan een stuk gemakkelijker, bijvoorbeeld via een APP, webportaal of op een touchscherm bij de ingang. Bij een no show wordt de ruimte of werkplek na 15 minuten automatisch weer vrijgegeven. No shows vertekenen daardoor niet langer het kantoorgebruik en frustreren niet de bewegingsvrijheid. Maandelijkse rapportages geven daarnaast snel inzicht in het gebruik van het kantoorgebouw: welke ruimtes zijn favoriet en welke worden niet of nauwelijks gebruikt? Met andere woorden waar kunnen we verbetering toepassen?
  • Met één extra handeling reserveren werknemers ook alvast een parkeerplaats. Vanwege de parkeerplaatsreservering gaat de slagboom direct bij aankomst open met de mededeling: Welkom Anja of Hendrik of Peter. Dit systeem is ook toepasbaar voor bezoekers. Na een halfjaar weet je precies wat de gemiddelde parkeerbehoefte is van het personeel en hoeveel parkeerruimte je werkelijk nodig hebt.
  • Bij binnenkomst heten informatieborden werknemers en bezoekers nogmaals persoonlijk welkom en tonen de ruimte waar ze moeten zijn. Een interactieve bezoekerszuil bij de ingang genereert op basis van een QR-code snel een persoonlijke bezoekerspas. En onderweg naar de werkruimte wijzen digitale way finding signs de goede richting. Een persoonlijke ontvangst dus, zelfs wanneer meerdere bedrijven in één pand gevestigd zijn. Via diezelfde informatieborden deel je de huisregels en/of actuele nieuwsberichten.
  • Elektrisch in hoogte verstelbare bureaus zijn te activeren met een RFID-tag. Met één swipe van de tag stelt een flexplekbureau zich automatisch in op de juiste hoogte. Fijn voor de werknemers, maar ook een uiting van goed werkgeverschap.

Bovenstaande middelen zijn slechts een greep uit de mogelijkheden om met behulp van techniek en beleving van jouw kantoorgebouw een smart office te maken waar iedereen blij van wordt.

#3: Veiligheid: de oplossingen moeten wel secure zijn

De twee werelden van AV en IT raken meer en meer met elkaar verweven omdat audiovisuele systemen steeds vaker deel uitmaken van het netwerk. Ze zullen daarom niet alleen goed, maar ook veilig moeten zijn. Een hacker kan immers ook via een audiovisueel apparaat binnenkomen. De kracht van PCI is dan ook dat we een IT-georganiseerde organisatie zijn. Alle oplossingen worden getoetst op audiovisuele kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid (user experience) én veiligheid. Ook daar is dus aandacht voor als wij audiovisuele middelen toevoegen aan jouw netwerk.

#4 Efficiënter samenwerken: tijd- en kostenbesparend

De werkmethodieken lean, agile of waterval raken behoorlijk ingeburgerd in het Nederlandse werklandschap. Op afstand werken voegt daar nog een dimensie aan toe. Digitale communicatiemiddelen die deze methodieken ondersteunen zijn bijvoorbeeld de Samsung flip en het MS Whiteboard van Microsoft. De Samsung flip is een digitale flipover waarop je kunt schrijven en de inhoud direct digitaal kunt delen met de aanwezigen. De Samsung flip is bovendien al uitgerust met formats die horen bij de verschillende methodieken die we hiervoor noemden. Datzelfde geldt voor het MS Whiteboard. Deze middelen zijn een mooie mix van traditioneel en nieuw: het gebruik is vrijwel gelijk aan de papieren versie, maar vanwege de intelligente techniek erachter kan je veel meer mee. De aantekeningen die je in de Samsung flip maakt, zijn zelfs te beveiligen met een wachtwoord. Handig, voor wanneer je met het MT de jaarcijfers bespreekt en tussendoor gaat lunchen.

Customer Service

Vraag jij je af hoe jouw organisatie om moet gaan met deze ontwikkelingen? Maak vrijblijvend een afspraak met een van onze consultants en ontdek hoe AV jouw organisatie verder helpt.

Customer Service Klantenservice

Van thuiswerken via Citrix tot lesgeven via beeldbellen, in tal van sectoren heeft een digitale revolutie plaatsgevonden. Maar zoals zakkenrollers drukke mensenmassa’s opzoeken, heeft de toename in digitale communicatie ook geleid tot meer cybercriminaliteit. De coronacrisis heeft het belang van digitale middelen meer dan ooit op de voorgrond geplaatst. Tegelijkertijd vechten zorginstellingen een parallelle strijd uit met heel andere virussen…

Europol luidt noodklok digitale veiligheid door coronacrisis

Al in maart luidde Europol de noodklok. De boodschap van de Europese politieorganisatie: de coronacrisis is niet alleen een bedreiging voor de volksgezondheid, maar ook een serieus risico voor onze digitale veiligheid. Europol zag hoe digitale criminelen misbruik maakten van de angst bij mensen voor het virus en de grote behoefte aan informatie.

Niet alleen bedrijven en gewone burgers staan extra onder de aandacht van cybercriminelen, zelfs zorginstellingen moeten het ontgelden. Een voorbeeld: een ziekenhuis in Tsjechië moest in maart het hele IT-systeem platleggen nadat het te maken kreeg met een cyberaanval. Operaties moesten worden uitgesteld; patiënten werden doorgestuurd naar andere ziekenhuizen.

hp zorg printer

Ransomware is business

De recente waarschuwing van Europol past in een bredere trend van steeds maar toenemende cybercrime. Met name ransomware is populair. Dat is kwaadaardige software die bestanden van het slachtoffer versleutelt, waarna de crimineel ‘losgeld’ voor de ontsleuteling eist.
Aanvankelijk werden vooral particulieren het slachtoffer van ransomware. Tegenwoordig gaat het steeds vaker om organisaties met meer gevoelige of waardevolle gegevens, zoals banken, verzekeraars, juridische instanties én zorginstellingen.

Ransomware als businessmodel is even simpel als doeltreffend. Naar verluidt is met Cryptowall alleen al honderden miljoenen dollar verdiend. Voor het slachtoffer is het vaak een kwestie van leven of dood om data en systemen terug te krijgen. Letterlijk leven en dood zelfs, in het geval van ziekenhuizen die geen toegang meer hebben tot elektronische patiëntendossiers en medische systemen.

Veiligheid vs. beschikbaarheid

Het bovenstaande maakt wel duidelijk dat informatiebeveiliging cruciaal is als je werkt met patiëntengegevens. Daarbij gaat het immers niet alleen om persoonsgegevens, hier is ook gevoelige informatie aan gekoppeld. Wat IT-afdelingen echter hoofdbrekens bezorgt, is het vinden van een balans tussen een veilig systeem en de beschikbaarheid van data. Een totaal dichtgetimmerd systeem is immers niet werkbaar.

Om goede zorg te kunnen bieden moet data snel én toegankelijk zijn, zodat de zorgprofessional (de handen aan het bed) minimale obstakels ervaart bij het doen van zijn werk. Helaas is de praktijk dat in veel zorginstellingen nog vaak dat wordt gewerkt met logge, langzame systemen. Zorgmedewerkers hebben behoefte aan gebruiksvriendelijke oplossingen waar geen specialistische kennis voor nodig is

Ondertussen krijgt de IT-afdeling hoofdpijn van de versnippering van IT-taken. Vaak zijn meerdere partijen verantwoordelijk voor verschillende applicaties. Hierdoor kan gebrek aan controle en regie ontstaan.

Hoe komen zorginstellingen uit deze impasse? In onze nieuwe whitepaper ‘De zorgprofessional ontzorgd’ delen wij vanuit onze ervaring een aantal tips waarmee IT-professionals meer grip op hun processen krijgen. Dat maakt zorginstellingen niet alleen veiliger en efficiënter, het biedt zorgpersoneel ook de kans zich volledig te concentreren op waar ze goed in zijn.

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Mede door de opkomst van e-health kan verSaaSing momenteel gezien worden als dé ICT-trend in de zorg. Wat zijn de voordelen van Software-as-a-Service (SaaS) applicaties voor de care-branche? En tegen welke uitdagingen kan je IT-afdeling aanlopen?

De abonnementsvorm is in opkomst. We streamen muziek via Spotify, kijken films via Netflix en koken op basis van een maaltijdbox. Ook applicaties worden steeds vaker als abonnement afgenomen, het bekende Software-as-a-Service of SaaS. De applicatie of dienst bevindt zich dan in de publieke cloud, waardoor het niet meer nodig is om software te installeren en configureren op je server.

Ook in de zorg zien we dat applicaties naar de publieke cloud worden verplaatst. Hoewel ziekenhuizen (cure) nog last hebben van ‘cloudwatervrees’, wordt de cloud wel omarmd door verzorgingshuizen, GGZ- en andere instellingen die onder ‘care’ worden geschaard.

young nurse with doctor

5 voordelen van verSaaSing

Dit soort applicaties kan veel toevoegen aan een zorgorganisatie. State-of-the-art pakketten voor bedrijfsvoering en elektronische patiëntendossiers laten menige instelling soepel draaien. Laten we de voordelen van verSaaSing eens onder de loep nemen.

1.

Het bezit van een eigen ICT-infrastructuur is geen voorwaarde meer om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen. Om te innoveren werkt een zorgorganisatie met een kleine selectie partners waaraan ze (delen van) haar ICT uitbesteedt. Op het zorgproces toegesneden applicaties spelen hierin een glansrol.

2.

Het is niet meer nodig om de software te installeren en configureren. Dat verlicht het technisch beheer, hoewel we later zullen zien dat verSaasSing de IT-afdeling vaak ook nieuwe hoofdbrekens oplevert.

3.

SaaS is relatief goedkoop. De software wordt immers niet speciaal voor de zorginstelling ontwikkeld, maar deze deelt de kosten met de andere ‘abonnementen’.

4.

SaaS-oplossingen zijn schaalbaar. Komt er een X aantal nieuwe medewerkers? Dan neem je gewoon een ruimere licentie af.

5.

Over upgrades hoeft jouw IT-afdeling zich ook niet druk te maken. Die gebeuren automatisch en zijn bij SaaS-applicaties vaak voordelig geprijsd.

3 uitdagingen rondom verSaaSing

Tegen welke uitdagingen lopen deze technisch beheerders specifiek aan? Dit zijn de belangrijkste struikelblokken:

  1. Vaak zijn diverse partijen verantwoordelijk voor verschillende applicaties. Hierdoor kan gebrek aan controle en regie ontstaan.
  2. Elke medewerker moet bij indiensttreding worden geautoriseerd voor alle – soms tientallen – apps. Omdat er veel verloop in personeel is, resulteert dit in veel taken.
  3. Security is een zorgenkindje. Zo kan in principe overal ter wereld op een SaaS-applicatie worden ingelogd met een enkel wachtwoord. Dat is een naar huidige standaarden lichte vorm van beveiliging.

In de whitepaper ‘VerSaaSing onder controle’ gaan we dieper in op deze struikelblokken. We doen je ook een oplossing aan de hand. Wil je meer grip op de ICT binnen jouw instelling?

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

De digitale transformatie is overal. Terwijl papierloos werken het kantoorleven heeft getransformeerd, zet de maakindustrie eveneens stevige stappen naar digitalisering. Maar waar moet je concreet op letten als je stappen zet naar de slimme fabriek?

De vierde industriële revolutie wordt gekenmerkt door steeds verdergaande digitalisering en onderlinge verbondenheid tussen producten, waardeketens en bedrijfsmodellen en heeft nu ook de maakindustrie bereikt. Bij Industrie 4.0 gaat het echter niet alleen om de digitalisering van horizontale en verticale waardeketens, maar om een ware revolutie in het product- en dienstenportfolio van bedrijven – met als einddoel beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Veel industriële-productiebedrijven hebben nog geen digitale tools geïmplementeerd in hun bedrijfsprocessen. Als ze dat wel doen, creëren ze eerder een werkomgeving die flexibel genoeg is om snel te kunnen reageren op geopolitieke en economische uitdagingen.

Whitepaper2_Manufacturing fabriek

Een voorbeeld: voorspellend onderhoud

Een sprekend voorbeeld van digitalisering die de maakindustrie succesvoller maakt is predictive maintenance. Machines worden dan gekoppeld aan het internet, waarna de gegenereerde data op een geautomatiseerde manier worden geanalyseerd. Op basis van afwijkingen in vaste patronen kan een seintje uitgaan wanneer een storing dreigt.
Onderhoud is daardoor steeds vaker preventief, waardoor onverwachte stilstand bijna tot nul wordt gereduceerd. Omdat downtime kan leiden tot 5% tot 20% productiviteitsverlies, is voorspellend onderhoud een van de meest veelbelovende trends in de maakindustrie. Andere voorbeelden van data-gericht werken beschrijven we in onze nieuwe whitepaper.

De kracht van dashboards

De mogelijkheden van data zijn bijna eindeloos. Daar ligt echter ook een risico, want door de variëteit en omvang van datasets zie je door de bomen het bos soms niet meer. Machinedata zijn alleen nuttig wanneer de ruis eruit wordt gefilterd. Het makkelijkste werk je met een dashboard waarop alleen relevante data worden weergegeven.

De volgende uitdaging dient zich dan aan. Helaas wordt het inrichten van een bruikbaar dashboard nog wel eens onderschat. Het vereist vakmanschap om de grafieken zodanig in te richten dat de gebruikers de relevante data krijgen voorgeschoteld. Onze ervaring is dat veel organisaties investeren in een oplossing, maar vervolgens een beetje vastlopen.

Bij het inrichten van een dashboard is er een aantal zaken waarop je moet letten:

  1. Toon alleen die informatie waar de betreffende werknemer behoefte aan heeft. Het weergeven van overbodige data en velden remt de productiviteit.
  2. Kies voor een simpele, overzichtelijke lay-out. Met andere woorden, de data moeten zodanig worden gepresenteerd dat een leek er iets mee kan.
  3. Denk aan de juiste autorisaties. Geef medewerkers alleen toegang tot informatie die een raakvlak met hun werk heeft. Veel datalekken vinden immers plaats door verkeerd handelen door een collega.

De rol van Citrix Workspace

Een aangewezen tool om een inzichtelijk dashboard te maken is Citrix Workspace. Een voordeel van deze oplossing is de gestroomlijnde manier waarop informatie wordt aangeboden. In de intelligente feed van Citrix Workspace zien medewerkers alleen wat ze nodig hebben, precies op het juiste moment. Managers en medewerkers kunnen in één beweging rapporten bekijken, goedkeuring geven en bestanden openen.

De veiligheid wordt ook gewaarborgd. De data in Citrix Workspace worden beveiligd op basis van onder meer rol, locatie en apparaat. Op basis van voorspellende analyses, machineleren en kunstmatige intelligentie ontdek je potentieel gevaarlijk gedrag door gebruikers en wordt proactief gewaarschuwd voor andere bedreigingen.

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Voor de bouwwereld heeft BIM het datatijdperk ingeluid. Of het nu gaat om bruggen, huisinstallaties of kantoorpanden – er wordt tegenwoordig een 3D-model van gemaakt. Steeds meer partijen BIMmen in de cloud. Wat zijn de voordelen? En vanaf welke organisatiegrootte bespaar je op de kosten met een hogere Return on Investment (ROI) en lagere Total Cost of Ownership (TCO)?

Een hele reeks van partijen maakt gebruik van tekenprogramma’s als SolidWorks en AutoCAD. Van projectontwikkelaars en architecten, via ingenieurs en adviesbureaus, tot aannemers en renovatiebedrijven – eigenlijk is het binnen de bouw moeilijk een partij te vinden die geen gebruik maakt van BIM. Uit de markt horen we veel enthousiaste verhalen, maar er bereiken ons ook wel geluiden over uitdagingen die CAD-applicaties met zich meebrengen. De loodzware workstations, die worden geïnstalleerd op de werkplek van de tekenaar, hebben een aantal nadelen.

Construction worker working with digital tablet on site

Tijds- en plaatsonafhankelijk werken

Om de zware tekenprogramma’s soepel te kunnen laten draaien wordt gebruikgemaakt van speciale grafische hardware en krachtige processoren. Dat is al een kostbare aangelegenheid, maar tel daarbij op dat die lokale werkplekken moeten beschikken over een flinke overcapaciteit om piekbelasting op te kunnen vangen.

Vaak horen we ook dat bedrijven de wens hebben om tijds- en plaatsonafhankelijk te werken. Het zou prettig zijn om op locatie nog een aanpassing aan een tekening te doen, maar het is praktisch onmogelijk een zware CAD-machine naar de bouwplaats te verslepen. Ook thuiswerken, zeker sinds het begin van de coronacrisis een gewenste mogelijkheid, wordt op deze manier een utopie. Kortom, er zijn nogal wat uitdagingen rondom het werken met CAD. In de whitepaper ‘CAD in de bouwkeet’ gaan we hier dieper op in.

Voordelen van CAD-virtualisatie

De uitdagingen die het werken met zware CAD-applicaties met zich meebrengt, hebben veel bedrijven in de bouw ervan overtuigd dat een andere aanpak noodzakelijk is. Zij kiezen ervoor de CAD-software en –data te virtualiseren. Wat houdt dat precies in en wat zijn de voordelen?

Bij virtualisatie worden de CAD-applicaties niet meer geïnstalleerd op dure high-end werkstations. In plaats daarvan verhuizen desktops, apps en data naar het datacenter, waar ze op afstand kunnen worden benaderd door de gebruikers waar die zich maar bevinden. De gebruiker is vrij om te kiezen welk device hij of zij wil gebruiken.

Netwerkoptimalisatie zorgt voor een gebruikerservaring die aanvoelt als werken op de normale wijze, ongeacht de manier van benaderen of het device dat wordt gebruikt. Deze manier van werken verhoogt de efficiëntie en verlaagt de kosten.

Citrix Virtual Apps and Desktops

De meest complete en doeltreffende virtualisatieoplossing voor 3D-apps is afkomstig van Citrix, reeds geruime tijd leider in virtualisatie en mobiel werken: Citrix Virtual Apps and Desktops. Hiermee kunnen jouw medewerkers met CAD-applicaties, ontwerpdocumenten en 3D-modellen aan de slag ongeacht hun locatie of het device dat ze gebruiken.
Dit kan een laptop in de bouwkeet zijn, maar ook een tablet op locatie bij een klant of een pc bij jouw medewerker thuis. Op die manier kunnen hele teams samen aan de slag vanaf verschillende locaties. Daardoor staan projecten sneller op de rails en verlopen ontwikkelcycli sneller. Gevoelige ontwerpgegevens blijven altijd in het goed afgeschermde datacenter en worden nooit opgeslagen op onbeveiligde devices.

Wanneer loont virtualisatie?

Hoe groter jouw organisatie is, hoe meer baat deze heeft bij virtualisatie. We berekenen graag vanaf hoeveel CAD-gebruikers het loont bij jouw organisatie. Bij een toenemend aantal gebruikers worden de kosten per per gebruiker alleen maar lager.

Bovendien bespaar je met de keuze voor één server in beheerkosten. In de oude situatie moesten alle individuele workstations worden beheerd op het gebied van onder meer CAD-software, antivirus en updates. Hoe meer machines er waren, hoe meer werk er moest worden verzet. Bij de keuze voor virtualisatie wordt een server eenmalig ingericht en hebben alle gebruikers vervolgens toegang tot de juiste applicaties, wat uiteraard efficiënter is.

Adidas-beheer

Je hebt dan ook minder beheerders nodig. Bij sommige bedrijven zien we dat een gang naar de cloud zelfs resulteert in een besparing van meer dan 50% van het aantal fte op de IT-afdeling, hoewel van de overgebleven professionals wel meer kennis wordt verwacht. Een voordeel is ook dat ze voortaan niet van het ene brandje naar het andere hoeven te rennen – het zogeheten ‘Adidas-beheer’ – maar meer grip hebben op de IT-omgeving.

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Nederland werkt voorlopig zo veel mogelijk thuis. Eigenlijk gaat dat vaak opmerkelijk goed. Maar de nadelen komen ook steeds vaker aan de oppervlakte. De oplossing: hybride werken.

Veel werknemers hebben het afgelopen jaar gemerkt hoe productief ze vanuit huis werkten. Onderzoek bevestigt dat dit gevoel klopt.

Neem het experiment dat het Chinese reisbureau Ctrip uitvoerde. Het liet een deel van zijn werknemers verplicht negen maanden thuiswerken, de andere helft moest naar kantoor. De thuiswerkers bleken 13 procent productiever. En 81 procent van de deelnemers in een Franse studie gaf aan thuis beter werk af te leveren

hybride werken

Andere voordelen van thuiswerken

Voor werkgevers goed nieuws dus. Als ze mensen thuis laten werken, worden de resultaten beter. Maar wat vinden de werknemers er zelf eigenlijk van?
Die blijken het thuiswerken in meerderheid positief te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair, uitgevoerd door Motivaction. Volgens deze enquête vindt 68 procent het prima om vanuit het thuiskantoor te opereren.

Vooral het wegvallen van de reistijd bepaalt de tevredenheid over het werken vanuit huis. Werknemers zijn ook blij dat zelf hun tijd kunnen indelen; onder hbo- en wo-opgeleiden geldt dit voor wel 72 procent van de ondervraagden. Bovendien gaat het combineren van werk en gezin beter.

Nadelen van thuiswerken

Maar dit prachtige verhaal heeft ook een keerzijde. Hoe langer de coronapandemie voortduurt, hoe meer knelpunten rondom thuiswerken zichtbaar worden.

Thuiswerken kan namelijk óók leiden tot vereenzaming, terwijl andere mensen zich niet kunnen concentreren door aandacht vragende kinderen en huisdieren. Vaak gemeld is ook een toename van de stress en een minder duidelijke grens tussen werk en privé. En terwijl de ene werknemer zweert bij thuiswerken, moeten we niet de 32 procent vergeten die er helemaal niet blij van wordt.

De toekomst van de werkplek

Hoe kunnen we nu de voordelen van thuiswerken behouden, terwijl we ook rekening houden met de nadelen? Of positiever verwoord: het creatieve en gezellige van kantoor samenbrengen met de efficiëntie en rust van het remote werken. Zou het niet prachtig zijn the best of both worlds te combineren?

Is het hybride kantoor of hybride werken de toekomst? Het begrip bestaat al enkele jaren, maar is door de ontwikkelingen rondom COVID-19 opeens realiteit geworden. HP geeft de volgende beschrijving:

“Een hybride kantoor is een werkplek die faciliteert dat medewerkers zowel op kantoor als op afstand kunnen werken. Prettig samenwerken staat hierbij centraal. Het kantoor is dan ook veel meer een ontmoetingsplek, dan een plek waar je de hele dag aan één bureau werkt. Hybride werken betekent feitelijk goed kunnen werken met een team waarvan een deel op kantoor aanwezig is en de andere medewerkers vanuit huis werken.”

Whitepaper over hybride werken

Maar het is onverstandig wanneer directies zich alleen op deze direct bereikbare voordelen richten. Hybride werken moet ook passen bij de werkzaamheden die worden uitgevoerd en de mensen die in dienst zijn. Wat is er verder nodig om een succes te maken van het hybride kantoor? In onze nieuwe whitepaper geven we onze visie.

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Security is een belangrijk aspect bij het optimaliseren van print- en documentstromen. Toch komt Paul Lammens, productmanager MPS bij PCI, regelmatig bedrijven tegen waar dit niet goed geregeld is.

Hoe kun je toch veilig werken met documenten?

Paul komt vanuit zijn rol vaak bij bedrijven die de beveiliging van hun printerpark nog niet goed hebben ingericht. Multifunctional Printers (MFP’s) worden vaak over het hoofd gezien als het gaat om beveiliging.

Bedrijven zijn zich niet altijd bewust dat een MFP privacygevoelige data verwerkt. In de basis spelen er volgens hem drie grote beveiligingsuitdagingen:

  1. Achtergelaten documenten: Documenten worden direct geprint en blijven onbeheerd liggen op de printer. Deze documenten kunnen meegenomen worden door de verkeerde persoon.
  2. Scannen en printen in de cloud: Bedrijven werken steeds vaker in de cloud. Wanneer je de scan- en printopdrachten ook in de cloud opslaat of verwerkt, worden deze documenten verplaatst via internet. Hier kunnen (beveiligings)risico’s aan kleven.
  3. De software is vaak niet up to date: MFP’s moeten worden gezien als volwaardige computers. Ze zijn onderdeel van het bedrijfsnetwerk, daar wordt vaak overheen gekeken. Het is daarom belangrijk om de beveiliging ook aan de achterkant op orde te hebben. “Veel bedrijven onderschatten de noodzaak van goede software in combinatie met de juiste databeveiliging van een multifunctionele printer”, vertelt Paul.
networking as a service

Tip 1. Voorkom dat documenten blijven liggen op de printer

Wanneer één van je medewerkers een document wil printen, loop je altijd het gevaar dat deze documenten op de machine blijven liggen. Zo wordt het document voor anderen inzichtelijk en kan het bij de verkeerde personen terecht komen.

Dat is onwenselijk, zeker wanneer het om privacygevoelige gegevens gaat en je zo niet voldoet aan de huidige AVG-regelgeving. Tegelijkertijd werken nu steeds meer mensen thuis, waardoor iemand per ongeluk een printopdracht naar de kantoorprinter kan sturen.

Zo’n vergissing is snel gemaakt. Zonder beveiligingsmaatregelen blijven deze documenten dan op de kantoorprinter liggen tot iemand ze vindt.

Verplaatsen of softwarematig beveiligen
“We krijgen steeds vaker de vraag van klanten om mee te denken over deze uitdagingen”, vertelt Paul. “Dat kan eigenlijk op twee manieren. Nu staat de printer vaak centraal in een gang of nis, waardoor je een stukje moet lopen voor je document.”

“Dit zou je kunnen oplossen door de printer naast je te zetten, of door deze in een afgesloten ruimte te zetten, alleen voor jezelf. Hierdoor heb je meer controle over je documenten, maar dat is zeker nog niet waterdicht en vergt financieel ook een hogere investering.”

“Je kunt er ook voor kiezen om je printers softwarematig te beveiligen. Medewerkers moeten zich dan authenticeren bij het apparaat om een document vrij te geven. De softwareoplossing zorgt voor het beheer van printopdrachten, zodat bepaalde documenten niet zomaar worden afgedrukt en in handen van derden kunnen komen.”

Persoonlijke toegang
“Iedere gebruiker heeft zijn eigen beveiligde persoonlijke omgeving in het documentbeheer. Om het document af te drukken, moet de gebruiker zich eerst authenticeren met bijvoorbeeld een toegangspas. Hiermee voorkom je dat personen toegang hebben tot documenten van anderen.”

“Een potentieel datalek is daarmee uitgesloten. We zien dat dit bij veel klanten nog niet goed is ingericht. Bij PCI kun je terecht voor softwareoplossingen voor elk type printer en merk. Dit geldt ook voor bestaande apparaten. Hierbij hoef je dus niet te wachten tot je contract is afgelopen wanneer je aan je beveiliging wilt werken.”

HP desk printer

Tip 2. Ga slim om met print in de cloud

Paul ziet ook dat print steeds vaker in de cloud beheerd wordt in plaats van on premise. In dit geval worden print- en scanopdrachten via internet van en naar de computer en printer verstuurd. “Hierbij loop je het risico dat je document wordt onderschept”, vertelt Paul. Wanneer je print of scant via de cloud, ga je buiten je beveiligde netwerk.

“Zorg er dus voor dat het document in elk geval encrypted is en controleer de beveiliging van jouw data in de cloud. Versleutel liever ook zelf de data voordat het de cloud in gaat. Bedenk goed welke data je wel en welke je vooral niet in de cloud zet. Zeker als het gaat om bedrijfsgeheimen of privacygevoelige data, in verband met de AVG.

“Controleer bij je cloudleverancier welke buitenlandse partijen mogelijk toegang hebben tot jouw data. Hoe zit het met de verschillen in wetgeving omtrent data tussen Europa en de Verenigde Staten”

Bewaar print- en scanopdrachten niet in de cloud
Nog beter is het om print- of scanopdrachten helemaal niet in de cloud te bewaren. “Deze verstuur je dan via je eigen netwerk, zodat je geen risico loopt om de documenten kwijt te raken aan derden. Het management vindt dan wel plaats in de cloudomgeving, denk hierbij aan het aanmaken van gebruikers.

”Bij PCI kun je terecht voor cloud print- en scansoftwareoplossingen die met al deze risico’s rekening houden. Wij kunnen daar een goed advies over geven.”

HP a3 printer

Tip 3. Beveilig je printer als een computer

Het is tegenwoordig erg belangrijk om je printers te beveiligen, anders wordt het de zwakke plek van je organisatie. Een hacker gaat op zoek naar deze zwakste schakel in je bedrijf om binnen te breken.”

“Denk hierbij aan verouderde firmware, het niet wissen van de harde schijven en printerpoorten open laten staan”, stelt Paul. “Een hacker kan je printer benaderen en vervolgens een weg vinden naar de rest van de apparaten in je netwerk.”

Gelukkig zijn er manieren om printers goed te beveiligen. Wat veel mensen niet weten is dat elke print-, scan- en kopieeropdracht van een MFP opgeslagen wordt op de interne harde schijf. De harde schijf is hierdoor een bron van data voor hackers. Encryptie van de harde schijf is dan een oplossing om dit voorkomen.

MFP’s bestrijden bedreigingen actief
“Wanneer hackers proberen de firmware corrupt te maken, herkennen de machines dit en ondernemen ze onmiddellijk actie. MFP’s zijn voorzien van anti-malwarefuncties, om afwijkingen en inbreuken snel te detecteren, stoppen en rapporteren, de MFP’s hebben upgradebare firmware.”

“Dit biedt de mogelijkheid om de systemen blijvend van updates en patches te voorzien, zodat ook de nieuwste malware-bedreigingen actief geweerd kunnen worden. De MFP wordt opnieuw opgestart en een schone kopie wordt geladen. Je productiviteit loopt hierdoor geen gevaar.”

Bron: ikwilmobielwerken.nl

Liever niet doen: pincodes met vier cijfers
Bij veel printers kun je al standaard een pincode instellen. Wanneer een medewerker dan iets wil printen, stuurt hij of zij een pincode mee met de printopdracht. Je kunt het document dan alleen ophalen met de code. “Het is dan in elk geval beveiligd”, zegt Paul.

“Toch zien we vaak dat medewerkers simpele codes als ‘1234’ kiezen, die zijn makkelijk te onthouden. Ook horen we vaker dat iemand per ongeluk de code van een andere collega intikt, waardoor er een ander document uit komt rollen. Daarom vragen klanten ons ook wel om zescijferige pincodes.”

“In beheer is het gebruik van pincodes wel een bewerkelijke oplossing. Je moet die codes lokaal, op machine- en driverniveau beheren.” Als je voor een softwareoplossing kiest, kun je dit eenvoudiger centraal beheren. Uiteraard kun je ook kiezen voor druppels of pasjes.

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in:(Vereist)
Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden(Vereist)

"*" geeft vereiste velden aan

Op de hoogte
Contact opnemen
Voorwaarden*