Maar het kan wel vernieuwen. In al onze IT-oplossingen zit een stukje Artificial Intelligence (AI). En in sommige oplossingen is het al jaren verweven. AI kan je namelijk al best veel opleveren. Maar breed toepasbaar, dat is het nog lang niet.
Jan Swaters krijgt vaak vragen over AI. In deze blog beantwoordt hij de meest gestelde.
“Het is heel goed geworden in het doen van voorspellingen op basis van data. In sectoren waar veel data beschikbaar is, kan er heel goed gebruik van worden gemaakt. De zorg is daar een sterk voorbeeld van. Een bijzondere ontwikkeling is bijvoorbeeld dat het UMCG (als eerste in Europa) AI inzet om patiëntvragen te beantwoorden. AI leest de vraag en suggereert het antwoord, dat de zorgverlener alleen nog hoeft te checken. Zo’n toepassing gaat heel wat tijd schelen.
Maar ook voor andere zorgverleners kan AI de administratieve lasten verlagen. Zo kunnen we het inloggen op de verschillende devices in ziekenhuizen makkelijker maken. Het is mogelijk om als zorgverlener via een pasje direct in te loggen op een computer, waar dan gelijk de juiste applicatie met de juiste patiënt naar voren komt. Allemaal op basis van bestaande data: zorgverlener, locatie, agenda en dossier. En die tijdwinst zorgt ervoor dat de zorgverlener weer gewoon bezig kan zijn met zijn of haar vak.”
“Ja, maar eigenlijk doen we dat al lang. AI is niet zo zeer een nieuwe techniek; het krijgt nu veel aandacht door (nu publieke) generatieve AI, die tekst kunnen begrijpen. Maar voorspellende AI, bijvoorbeeld, zit al in heel veel van onze tooling. Voor onze klanten test AI bijvoorbeeld of systemen gezond zijn, om de werkplekveiligheid te borgen. Dat kan AI inmiddels heel goed. En ook voor hardware zetten we het al tijden in, in de vorm van predictive maintenance. Dat geeft een goede inschatting van welke printers of servers binnenkort onderhoud nodig zullen hebben.”
“Voor PCI ben ik bezig met het ontwikkelen van een model dat op basis van klantvragen oplossingen kan voorstellen aan onze adviseurs. Op die manier kunnen we snel en adequaat ingaan op vraagstukken. Het kan een soort interne Wikipedia worden, maar er gaat nog wel veel tijd overheen voor we dat hebben gerealiseerd. Ik ben er nu al een half jaar mee bezig, maar het kan wel een of twee jaar duren voordat het volledig bruikbaar is voor ons allemaal. Ik moet het nog alles leren en daar gaat tijd in zitten.”
“Die zijn er zeker. De benzine van de AI-modellen is data, en die data moet ergens opgeslagen worden. Dat brengt druk op datacenters met zich mee, wat weer zorgt voor hogere kosten voor opslag en meer stroomverbruik. Geheel milieuvriendelijk is het dus ook niet. Dat zijn allemaal zaken die moeten worden afgewogen. Gelukkig is daar tijd voor; AI ontwikkelt zich snel, maar geeft ons ook genoeg ruimte om na te denken over de toepassing ervan.”
Wil jij binnen je organisatie gebruik maken van AI en ben je benieuwd hoe PCI je daarbij kan helpen? Of ben je benieuwd naar de beste mogelijkheden voor jouw organisatie? Vraag vrijblijvend advies aan een van onze specialisten of vraag een offerte op maat aan. Onze specialisten denken mee met een passende audiovisuele oplossing voor jouw organisatie.
Vul het formulier in en wij nemen contact met je op.
PCI helpt je verder. Altijd en overal.
Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.