Al in 1896 bezorgde de Schotpoort Transport Groep haar eerste vracht als logistiek dienstverlener. Sindsdien ontzorgt dit familiebedrijf haar opdrachtgevers 24/7 met logistiek maatwerk. Van (geconditioneerd) transport tot en met warehousing, van koeriersdiensten tot en met value added logistics, en van envelop tot volle vrachtwagen.

Tot de Schotpoort Transport Groep behoren Schotpoort Connect en SBPost met ruim 70 chauffeurs, 200 koeriers en 150 bezorgers. Eén ding is duidelijk: een soepel werkend transportmanagementsysteem (TMS) is in deze organisatie onmisbaar. En precies op dat vlak schuurde het een en ander.

Beschikbaarheid netwerk onvoldoende

‘Met onze TMS-applicatie zelf was niks mis hoor’, benadrukt directeur Marc Seesing, ‘we zijn zeer tevreden over Mendrix. Maar de beschikbaarheid, stabiliteit en performance van onze omgeving was onvoldoende en daardoor werkten verschillende applicaties traag, waaronder ons TMS.’ IT Manager Marcel Blom vervolgt: ‘Toen we voor onze kwaliteitscertificering bij elkaar zaten en een risicoanalyse deden, moesten we beiden constateren dat een structurele verbetering nodig was. We hadden meerdere keren uitval gehad, daarover gesproken met onze leverancier, maar tot een gedegen oplossing kwam het niet. Daarom zijn we verder gaan kijken en zo raakten we in gesprek met PCI.’

Schotpoort Transport Groep en PCI gaan voor gedegen voorbereiding

‘Vervolgens zijn we niet over één nacht ijs gegaan’, vertelt Marc. ‘Overstappen naar een andere IT-partner heeft veel impact op onze organisatie, maar dat begreep PCI heel goed. Ze kwamen daarom niet alleen met een oplossing, maar richtten ook een testopstelling in (proof of concept). Het verschil qua performance was echter niet zoals verwacht. Daarop ging PCI in gesprek met onze TMS-leverancier met als doel op databaseniveau zaken af te stemmen. Een IT-partij die met softwareleveranciers in gesprek gaat? Dat was voor ons nieuw en laat zien dat PCI zich echt als een partner opstelt. Met resultaat. De uitdagingen werden getackeld waarna de snelheid van de applicatie toenam tot het gewenste niveau.’

Op naar 100% performance

Schotpoort maakt nu nog gebruik van een Server Based Computing (SBC) -oplossing, waarbij meerdere gebruikers op dezelfde virtuele server werken. Met de huidige workload van onder andere SAAS-applicaties en Mendrix is de huidige SBC-oplossing echter ontoereikend. De virtuele servers worden regelmatig zo zwaar belast – soms door slechts enkele gebruikers – dat de werksnelheid op alle computers merkbaar achteruit gaat.

Op advies van PCI stapt de organisatie daarom over op IAAS. De digitale werkomgeving draait dan op de IAAS-servers van PCI en op twee dedicated servers. Beide servers zijn ingericht voor een Virtual Desktop Infrastructuur (VDI) -omgeving op basis van VMware Horizon. Elke medewerker van Schotpoort heeft daarbinnen zijn eigen virtuele Windows-desktop in plaats van een gedeelde desktop. Hierdoor beschikt iedere medewerker over zijn eigen gegarandeerde resources (rekenkracht). Performance-problemen zijn dan verleden tijd.

Voordat het zover is, gaat PCI in gesprek met de verschillende softwareleveranciers zodat de belangrijkste aandachtspunten al voor de implementatie zijn aangepakt. De opbouw van de nieuwe omgeving heeft een doorlooptijd van 3 maanden.

PCI heeft niet alleen ambitie, elke medewerker heeft ook een hoog kennisniveau. Wij vinden het indrukwekkend dat de leverancier van onze belangrijkste applicatie veel geleerd heeft. Dat getuigt van kennis en know how en maakt PCI tot een prettige gesprekspartner.

Overtroffen verwachtingen: veel kennis en hoge mate van eigenaarschap

Marcel: ‘Terugkijkend op de afgelopen periode heeft zowel de gedegen aanpak als de korte doorlooptijd van de implementatiefase ons positief verrast. PCI heeft niet alleen ambitie, elke medewerker heeft ook een hoog kennisniveau. Wij vinden het indrukwekkend dat de leverancier van onze belangrijkste applicatie veel geleerd heeft. Dat getuigt van kennis en know how en maakt PCI tot een prettige gesprekspartner.’
Marc: ‘Wat ik ook nog even wil aanhalen is iets dat ook in ons dna zit, en dat is eigenaarschap. Ik heb hier allemaal mensen zitten die vinden dat Schotpoort ook een beetje van hen is. Gaan er dingen niet goed, dan maken ze zich daar oprecht druk om. Dat merken we bij PCI ook. Daar zitten mensen die echt iets moois willen neerzetten’. Marcel: ‘En vorige week hadden we een audit voor ISO27001 en de auditors waren erg te spreken over hoe we het aanpakken met jullie. Dit traject is veelbelovend en ik heb het gevoel dat we ook in toekomst veel uit onze samenwerking gaan halen.’

 

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.

Sheila Dear
Sheila Dear PCI Ambassadeur
Terugbelverzoek indienen

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte